القائمة الرئيسية

الصفحات

ياريت الزمن يرجع تانى وانا هاصلح كل اخطاءى ... ومش هاكرر اى خطاء تانى من اللى حصل ..لانه محدش دفع التمن غير اولاى وكانت النتيجه مأساويه .... ياريت الناس تفهم ان الحرام بيعود على صاحبه بالخراب ...



تخصيص





اسمى ( علا ) عندى 56 سنه ... عندى ولدين وبنت ( نادر & ياسين & هدى ) اتجوزت وانا عندى 17سنه فى بيت عيله اتجوزت الولد البكر  ( مجدى ) وليه اخوات بنات وصبيان .

حمايا مات من قبل ما اتجوز وحماتى كانت ست بمليون راجل اشتغلت وكبرت وربت اولادها وجوزتهم كلهم ....

للاسف زوجى طماع كان عايز كل حاجه لوحده وما يشاركش حد من اخواته ... مرت السنين وكل واحد انشغل بحاله وحماتى كبرت بالعمر وبقيت مريضه محتاجه مصاريف وخدمه ...
زوجى من كتر جشعه طلب منها تديله كل الفلوس اللى معاها اللى كانت عيناهم للزمن والمرض وحطهم بااسمه فى البنك واستغل ان حماتى ست على ادها لا بتعرف تقرأ ولا تكتب ..

وكل فتره يسحب الفوايد ويدلها نص المبلغ على اساس ان دا الربح .
غير انه اخد الدهب منها بحجه انه يحفظهم لها ... وراح بايعهم وحط الفلوس بااسمه ... ومضاها على اوراق تنازل عن كل ما تملكه من غير ما تفهم اللى بيحصل حواليها .

مرت الايام وحماتى مستأمنه جوزى ومسلمه له كل حاجه ... لما المرض اشدد على حماتى جوزى باعتنى عند اهلى وقالى اعملى انك غضبانه ... الاول ما فهمتش قصده ليه بيقول كدا ..
لما سالته قالى نفذى وانتى ساكته ... سمعت كلامه ... كان فى الوقت دا اتصل على اخته ( ناديه )  اللى زوجها متوفى وقالها خدى امك عندك علشان مراتى غضبانه وانا بشغلى ومافيش حد يخدمها .

اخته اخدت امها وقالت هاخدمها بقلبى قبل ايدى .... حماتى وهى ماشيه طلبت مصاريف لها علشان مرضها ... لان ( ناديه ارمله ويادوب المصاريف بتكفى بالعافيه ... زوجى وعدها انه هايبعت لها مصاريف اول ما توصل لاكن نيته كانت غير كدا ..

كان عايز يتخلص من امه ومن مصاريفها على العلم انها من فلوسه بس للاسف جوزى اتمادى فى الطمع حتى على ااقرب الناس اليه .

رجعنى البيت انا والاولاد وطلب اننا نمثل اانا فقرا ومش لاقين ... انا وافقته وكنت له معين فى كل خطتته القذره ضد اهله .

الفلوس مع جوزى كانت بتذيد بطريقه غريبه وكأن القدر بيعطيه كل وسائل الراحه والمال فى الدنيا .

حماتى تعبت جدا وكانت محتاجه مصاريف كتير ... ناديه وبقية اخواته اتكفلوا بكل حاجه لاكن جوزى اتدعى الفقر ومرضاش يعمل اى حاجه ..

وحتى لما طلبت ترجع لبيتها رفض وقالها خليكى عند ناديه .

حماتى ماتت زعلانه منى انا وجوزى ومش راضيه عننا ...
اتجمعو اخواته علشان الورث لان حماتى كان عندها مبلغ كبير دا غير الدهب والبيت اللى باسمها .... جوزى قالهم انها ما سبتش حاجه وكمان هى باعت البيت له بيع وشرا ... اخواته زعلو جدا ومشيو وهما بيدعو علينا ..

بعد شهر جوزى طلع كل حاجه وبدأنا نصرف ونشوف نفسنا من فسح ولبس واكل وعربيه وكانت الفلوس بتذيد وكل حاجه بتذيد انا من كترها انا وجوزى بقيت احس ان مافيش حد ادنا وان الفلوس فيها بركه .... لاكن كان العكس احنا طالبنا نعيم الدنيا ونسينا نعيم الاخره .... ربنا ادانا كل حاجه من غير ما نطلب مش عايز يسمع صوت دعاءنا ...

مرت الايام واولادى كبرو ابنى نادر اخدت كل صفات ابوه القذره وبقا شاطر فى انه يهين الكل وكمان انانى وبيتعمد ياخد كل حاجه من اخواته حتى لو ماتو مقهورين ...

بنتى هدى بسببه تعبت جدا وبقيت من زعلها جاتلها نوبات صرع ... وياسين بقا عنده كهربا على المخ ..

غير جوزى وهو راجع البيت بالعربيه عمل حادثه كبيره فقد فيها طرف من  ايده ورجله الشمال .

وبدأنا رحله العلاج اللى اخدت نص الفلوس .... نادر ابنى قالى خرجيه من المستشفى الفلوس هاتخلص وانتى عالجيه بالبيت هو مش اول ولا اخر واحد يتشل ..

شوفت نادر ابنى فى صوره ابوه الجشع وفى صورتى انا كمان كنت بشجع جوزى على اكل حقوق اخواته ...

كنت فى يوم فى المستشفى ورجعت البيت متأخر لاقيت بنتى هدى جاتلها حاله الصرع ورمت نفسها من البلكونه وللاسف ماتت .

انا ما بقيتش ملاحقه على الحوادث والمصايب .

كانت المفاجاءه لما ياسين قالى ياماما نادر هو اللى وصل هدى للبلكونه وشافها وهى بتقع وكان واقف يضحك ومارضاش يخلينى انقذها وقالى خليها تموت علشان الفلوس تبقا ليا انا وانت بس ... بصيت لنادر بقا العن من باباه للاسف ونظراته كلها تشفى فينا وطمع .

ياسين قالى ياماما نادر هددنى لو قولتلك على اللى حصل هايعمل فيا زى ما حصل مع هدى .

يومها بكيت من الألم على اللى انا عملته ... جوزى خرج من المستشفى بقا ملازم الفراش ....

غير لسانه اللى تقل فى النطق .... نادر طلب انى ابعته عند اى حد من اخواته علشان مصاريف علاجه الكتير ... يومها نهرت نادر وضربته وكانت الصدمه الكبيره لما ردلى الضربه .

وكان بيخنقنى ... بس الناس لاحقتنى من تحت ايده ... هدد ياسين انه هايعمل فيه هدى ... وكانت النتيجه انه بقا عندى ولد بيخاف من ااقل شىء وعنده توحد ....

 فهمت متأخر ان انا وجوزى ظلمنا واكلنا حقوق مش من حقنا ... غير انه كان ابن عاق .

عرفت انهم دعو علينا واستجابت الدعوه .... قولت لجوزى عايزه ارد الحقوق لاخواتك علشان نلحق نفسنا قبل ما نقابل ربنا ... لاكن للاسف زوجى مات ابشع موته ..

انا قررت انى ارد الحقوق واخليهم يسامحونى ... لاكن نادر كان اسرع منى بخطوات وعمل اعلام وراثه واتوزع الورث وبقا كل خططه ان ازاى ياخد كل حاجه منى ومن اخوه ..

روحت لاخوات زوجى ورديت جزء من الفلوس اللى اخدنها اللى هى ااقل من حقهم بكتير فى منهم اللى سامح من كرم اخلاقه ومنهم اللى مش مسامح ... ربنا كرمهم وبارك فى اولادهم .

لاكن انا كنت اسوأ معين مع زوجى على اهله ... واكلنا حقوقهم .... بعد توزيع الميراث ... نادر ابنى عزل نفسه عنى انا وابنى وكل اللى جوزى كان بيعمله بمساعدتى اصبح نادر زيه والعن .


ما اخدتش حاجه غير ان ابنى نادر بقا عاق وياسين مريض وعنده ميول انتحاريه وانا الفلوس خلصت وبصرف تقريبا من حق ياسين .

دا عاقبه افعالى انا وجوزى .... انا مش زعلانه على اللى بيحصلى انا عارفه ان دا دين وبيترد لى على افعالى ... انا خايفه من ربنا على عقابه اللى مستنينى انا وجوزى .

قد يرفع الله الظالم ليس حبا له .... انما ليسقطه من علو .


هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

التنقل السريع