القائمة الرئيسية

الصفحات

ويزو للروايات


                    (البارت الثالث )
                   زينه مطاوع 


دخل محمود عند جدته كامليا رآها تقرأ وردها اليومى من القرآن الكريم، جلس أمامها لحين انتهاءها من القرآه
- وضع رأسه على قدميها ، مالك يامحمود ايه اللى مصحيك لدلوقتى. .....انا مسافر مأمورية ياكوكى وقلت اقعد مع القمر شويه قبل مااسافر
ضحكتك بطفوليه اه يابكاش. ..وهاتسافر أمتا ياحبيبى ، اسكتى ياكوكى خلينا نقعد مع بعض شويه قبل مسافر خلينى اشبع منك .
- ردت بحنيه انا قلبي مقبوض بلاش السفريه دى ياحبيبى وخلى حد من اصحابك يقوم بيها ،
- وبعدين بقا ياكوكى كله إلا شغلى وبعدين هى دى اول مرة أسافر ماانا ياما سافرت
- بس المره دى مش عارفة حاسة ليه بغصه بقلبى ومقبوض خلى بالك من نفسك ياحبيبى وبكت.
- مسح محمود عينيها برفق وقبل يديها بيعيطى ليه بس هو انا صغير ....ابدأ ياحبيبى خلاص هاسكت انت لو جرا ليك حاجه مين اللى هايطمن عليا انت الوحيد اللى محسسنى انى عايشه حتى أبوك مابشفهوش إلا لما بيجى امضيله على ورق الشغل
قبل يديها حبيبتى ربنا يديكى الصحه ...عارفه ياكوكى انا نفسى اتجوز واحده شكلك كدا ...وعارفه كمان اما المهمه دى تنتهى هاخدك ونسافر نعمل عمره .
بكت كامليا من الفرحه .وحضنته..
- دخل عليهم أثير. ..ايه الحنيه دى ياكوكى وانا ماليش شويه من دول ، ضحكت له وقالت ، كفايه عليك حريمك ياحبيبى منسينك كامليا😔
ضحك محمود والله ياكوكى مش ذنبه انه وسيم وامور والبنات اللى بتترمى عليه ااه يامحظوظ وغمز له بعينه .
- ضحك أثير : خلص انت بس المهمه دى وانا هاسهرك سهره تحلم بيها وهاظبطك .
محمود برفض لا ياعم انا مستنى بنت الحلال احسن ماليش فى ألجو دا  ؛ تبسم أثير لفطره أخيه وتذكر ما حدث له بالماضي  ؛ أدرك محمود مقدار الألم الذى مر بيه أثير. ....حاول تنسى يااثير ما كنتش تستاهلك 
اثير:  انا نسيتها ولا فى بالى من الأساس وعايش حياتى بالطول والعرض ......قصدك بتنتقم منهم يااثير انت فاكر انا مش عارف انت بتعمل ايه مع عادل صاحبك فى شقة المقطم 
أثير : انا ما بغصبش حد على حاجة هما اللى بيترمو تحت رجلى زى الجزم  وسلام ياعمنا عندى سهره .سلام ياكوكى 
محمود وكامليا فى صوت واحد ربنا يهديك يااثبر
____________________________________

فى منزل الحاج ( عبد السلام )
- يجلس الحاج عبد السلام مع ابنه خيرى ::: ياخيرى اتقى الله انا حاسس أنها بنت حسين الله يرحمه وبعدين واخده ملامح وشعر ( هدى ) أمها الله يرحمها.

- خيرى وعينه بلون الدم : وبصوت جهورى . بنت مين يابا  البت ماتت مع أبوها فى الحادثه ولا انت كبرت وخرفت ونسيت
أخرس قطع لسانك دى بنت حسين غصب عنك وعن اللى يقول غير كدا 
- طب اسمع بقا ياحاج كلمتين كدا عالماشى البت اللى فوق دى مش بنت حسين علشان حسين مات هو ومراته وابنه وبنته ؛ والبت دى بنت حرام انت جبتها من الملجاء علشان امى تنسى حزنها شويه على اخوايا حسين غير كدا ماعرفش وبلاش تقول انها بنت اخوايا تانى علشان ماادفنهاش بالحيا وقدامك. 

عارف ياخيرى انك ماتعرفش ربنا وممكن تاذيها بس اللى انت ما تعرفهوش ياخيرى أنها فعلا بنت حسين وانا عملت تحليل DNE.  وطلع مطابق لإخوك الله يرحمه
ولا انت ولا الدنيا كلها هاتشكننى فيها دى من ريحه الغالى .

- خيرى بغضب وبصوت جهورى ، لو البت دى خدت حاجه من ورث حسين انا هاقطع من لحمها على الحيا قبل  ما تاخد حاجه ( ااخ لو ماكنتش مراتى النحس رضعتها على أحمد ابنى كنت جوزتهالو وضمنت الورث إنما بنت ........ حنت لها ورضعتها ) 

الحاج عبد السلام : يعنى كل اللى لزمك الورث انا هاديك أضعاف اللى انت عايزه بس سيبها فى حالها دى من ريحه الغالى  انا قلبى اتعلق بيها ياخيرى ارحمنى يابنى انا كبرت خلينى اعيش اليومين اللى فاضلين براحه، ، لم يرد عليه خيرى وإنما تركه ورحل ....قال عبد السلام ربنا يهديك ياخيرى.

- فوزية. .مالك ياخليل ساكت ليه  ، اسكتى يافوزيه علشان شرى ما يسمعناش ربنا ينتقم منه  على اللى عمله 
فوزية. مالناش دعوه ياخليل واياك تقول لحد على اللى شوفته يوم الحادثه احنا مش إد مشاكل مع خيرى ، وبعدين لو الحاج عرف بالله حصل ممكن يروح فيها واحنا عايشين من خيره ياخليل اسكت احسن قال خيرى قال ربنا يأخذه. 
نظر اليهم خيرى بشر انت بتقول ايه ياطور انت وهى سمعنى كدا تانى ،  ولا حاجه يابيه كنت بقول لفوزيه تدخل تعمل لحضرتك القهوه ياخيرى بيه بالهنا......نظر إليهم خيرى بقرف واحتكار ورحل 
فوزية وخليل بصوت واحد ربنا ينتقم منك ياشرى الكلب.
______________________________________

دخل أثير وصديقه المقرب عادل الى احد البارات طلب عادل مشروب له ولاثير الخاصه بيهم فهم زبائن دائمة لهذا البار ،  تقدمت اثنين من العاهرات وهم بلبس عارى 
بدأت كلا منها عملها فى الإغراء ولفت النظر ....

الجزء الرابع بعد قليل
هل اعجبك الموضوع :

تعليقات

تعليق واحد
إرسال تعليق

إرسال تعليق

التنقل السريع